Skip to content Skip to footer

Chip tuning, power boxy, gwarancja, leasing

Bezpieczny tuning samochodu w leasingu

 

Posiadacze nowych samochodów, także samochodów leasingowanych lub zakupionych na kredyt obawiają się często o ryzyko utraty gwarancji i wykrycia chip tuningu w autoryzowanym serwisie podczas przeglądu. Dlatego wybór pada na power boxy.

Z drugiej strony bezpieczny chip tuning określany jest jako bardziej profesjonalny jak power boxy (które często opisywane są jako pudełka z rezystorem w środku) – i to przyciąga jak magnes. Oczywiście na rynku istnieją także i takie rozwiązania, po parędziesiąt złotych, które faktycznie są kopiami starych analogowych boxów z lat 90-tych i będą one w sprzedaży, dopóki będą na nie klienci, wychodzący z założenia, że im taniej tym lepiej.

Cyfrowe power boxy czy chip tuning?

Profesjonalne cyfrowe power boxy najnowszych generacji wolne są od wad starych analogowych rozwiązań – sterowane za pomocą szybkiego procesora, zawierające dokładne mapy tuningowe dla dawek paliwa i ciśnienia doładowania gwarantują stabilną pracę silnika, brak negatywnego wpływu na żywotność filtra cząstek stałych DPF / FAP i systemów SCR.

Można przyjąć, że dobry chip tuning zawsze da nieco większe osiągi od power boxa, jednak różnica ta przy powerboxach wielokanałowych (jak nasz PowerBox Go i PowerBox Elite) nie jest duża.

Najlepsze wersje można stroić na hamowni podwoziowej tak samo jak chip w sterowniku silnika, a nawet kontrolować apką przez iPhone lub Android.

Chip tuning a gwarancja

Z logicznych powodów (chęć zysku i zabezpieczenie się przed kiepskim, amatorskim tuningiem) autoryzowane serwisy są uczulone na jakikolwiek tuning silnika i w przypadku jego wykrycia najczęściej odbierają gwarancję na silnik i układ napędowy. Wcale nie oznacza to jednak, że producenci samochodów stronią od chip tuningu czy power boxów – jak najbardziej akceptują je – o ile sami je sprzedają. „Pecunia non olet” – pieniądz nie śmierdzi.
Oczywiście – chip tuning może być wykonany profesjonalnie i być bardzo ciężki do wykrycia. Jednak power box ma jedną prostą przewagę – jest wpinany do samochodu w oparciu o fabryczne wtyczki. Stąd też w kilka minut można go z auta usunąć (wypiąć) i samochód w autoryzowanym serwisie zamelduje się jako absolutnie fabryczny. Nie da się wykryć czegoś, czego nie ma.

Kupno power boxa online – wady i zalety

To pozornie prosta kwestia (sklep online jest tutaj), ale jednak wymaga doprecyzowania:

  • kupując power box online unikasz kosztów montażu, bo w założeniu producenta power boxa założysz go sam. Power box zawiera gotowe oprogramowanie przeznaczone do danego silnika (w końcu wybiera się dokładnie model samochodu i silnik gdy kupuje się online) i działać będzie bez żadnego strojenia.
  • ze względu na rozrzut produkcyjny samochodów oraz różnice w stanie technicznym w zależności od przebiegu i sposobu eksploatacji – nie da się zrobić idealnego programu w power boxie dla wszystkich egzemplarzy danego modelu samochodu. Stąd istnieje możliwość dostrojenia. Podstawowa to zmiana programu w power boxie (każdy nasz power box zawiera kilka poziomów mocowych, w tym zarówno słabsze jak i silniejsze od standardowego). Jak samochód jest nowy, sprawny, zadbany – można spróbować przełączyć power box na program dający nieco więcej koni (choć oczywiście wciąż w granicach rozsądku).
  • kolejna metoda to postawienie na profesjonalistów. W Polsce jest dużo oddziałów V-Tech Tuning i wszystkie one mają hamownie podwoziowe. Sporo jest również firm współpracujących z nami, umiejących stroić samochody na hamowni. Przy wyborze takiej opcji power box zostanie dostrojony na hamowni podwoziowej do konkretnego samochodu. Oczywiście pociąga to za sobą koszty pracy tunera i pomiarów na hamowni.

Przełożenie PowerBoxa do innego samochodu

Ta obiektywna zaleta daje pewną powerboxowi przewagę nad chip tuningiem – po zmianie wiązki kabli (a nawet przy pozostaniu w obrębie jednej marki – prawdopodobnie nawet w oparciu o wiązkę dotychczasową) – powerbox można przełożyć do innego samochodu. Wymagać on będzie oczywiście zmiany programu i/lub wystrojenia do innego samochodu, ale nie trzeba kupować nowego. Można nawet przełożyć powerbox z diesla do auta turbobenzynowego i w drugą stronę. To wymierna oszczędność pieniędzy – przy sprzedaży starego samochodu wyjmiemy z niego powerbox i użyjemy w nowym.