Skip to content Skip to footer

Chiptuning – PODSTAWOWE POJĘCIA

Zawsze istnieje szansa zwiększenia mocy samochodu metodą elektronicznej modyfikacji, to jest poprzez wymianę programu komputerowego na nowy bardziej efektywny albo instalację dodatkowego zewnętrznego modułu (“tdi box”).Wszystkie modyfikacje testujemy na hamowni podwoziowej aby zoptymalizować oprogramowanie komputera sterującego silnikiem

Dokonujemy starań saby aby modyfikacje wykonane przez nas poprawiały dynamikę silnika oraz bezpieczeństwo jazdy.

Auto z turbiną (zarówno diesel jak i benzynowe) wzmacniamy od 20% do 30% chipem lub 15%-25% poprzez modyfikację sterowania -modułem do TDI. Modyfikowane są ww. parametry oraz dodatkowo charakterystyka ciśnieniowa turbiny. Oczywiście w dieslach nie modyfikuje się zapłonu :-). Zużycie paliwa spada o ok. 5% dla turbodiesli (Moduł do TDI, HDI, JTD, VW PD – pozostaje bez zmian) i wzrasta o ok. 10% dla silników benzynowych turbodoładowanych. Gwarancja na oprogramowanie i moduły wynosi 2 lata

Auto wolnossące (bez turbo) można zwykle wzmocnić o ok. 8% mocy i 8%-10% momentu obrotowego modyfikując kilka podstawowych parametrów: dawkę paliwa, czas rozpoczęcia dawkowania, kąt wyprzedzenia zapłonu i mapę kalibracji sondy lambda. Niektóre auta poprawią się lepiej, innych nie da się zmodyfikować. Z punktu widzenia użytkownika rozsądne jest połączenie modyfikacji mechanicznej z elektroniczną. Przy stosunkowo prostych zestawieniach pozycji (np. sportowy wałek rozrząd u z odpowiednio dobranym chipem) wzmocnienie może przekroczyć 15% mocy i momentu. Zużycie paliwa pozostanie bez zmian lub nieco spadnie (wynika to z faktu, że część wzrostu mocy pochodzi z przyśpieszenia zapłonu, więc nie wymaga paliwa). Niekiedy istnieją pewne dodatkowe wymagania eksploatacyjne, które wyjaśnią Państwu nasi przedstawiciele lub dział handlowy firmy. Gwarancja na oprogramowanie wynosi 2 lata.

Dlaczego CHIPTUNING?

Zarówno parametry sterownika, jak również program, nie zostały opracowane przez producenta tak, by silnik osiągał moc maksymalną. A to z kilku powodów.

Chiptuning
1. Auto niekiedy musi długo pracować mimo uszkodzonego sterowania, jest skazane na paliwo nie najlepszej jakości (samochody europejskie są konstruowane dla paliw 91 oktanowych, co zaniża moc), pracuje ze złymi olejami i zużytymi materiałami. Dlatego producenci stosują coś w rodzaju marginesu bezpieczeństwa, który ratuje auto przed awarią, pozwala dalej je eksploatować mimo, że właściciel nie dba o właściwą eksploatację i nie przestrzega terminów serwisu. Jednocześnie jednak to samo auto pożera paliwo i traci moc. Wspomniany margines bezpieczeństwa sięga minimum 15 proc. dla samochodów bez sprężarki i około 50 proc!!! dla aut ze sprężarką.Aliquam laoreet sed neque ac vehicula. Cras congue eros nec quam laoreet, in viverra erat bibendum. Cras turpis urna, vulputate at est vitae, posuere lobortis erat.

2. Samochód musi spełniać bardzo wysokie wymagania ekologiczne – homologacyjne, znacznie wyższe od obowiązujących w kraju. To powoduje ograniczenie mocy silnika rzędu 10 proc. i często podwyższa zużycie paliwa.

3. Posiadacze aut skazani są wszędzie na podatki. W niektórych krajach są one uzależnione od mocy silnika, a nie od pojemności. Pewnie dlatego auta na rynku niemieckim mają mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynku japońskim czy amerykańskim – choć taki sam moment obrotowy. Silniki hondy 1.4 Vtec polecane w Niemczech mają moc około 75 KM, w Polsce już 70 lub 90 KM, w Japonii – 100 KM.

Sięgamy po KONIE MECHANICZNE

Ale mocy silnika wcale nie trzeba tracić. Jeżeli troszczymy się o swoje auto – pamiętając o wymianie oleju, filtrów i wkładów oraz używając benzyn przynajmniej 95 – oktanowych z pewnych stacji, możemy spokojnie sięgnąć po zablokowane przez producentów konie mechaniczne. Po zastosowaniu odpowiedniego power – chipa, nasze auto może być mocniejsze o 10 proc. w przypadku silnika wolnossącego oraz nawet o 40 proc. w przypadku silnika z turbiną. I nic nie stoi na przeszkodzie, by zachować swój chip w razie sprzedaży pojazdu.

Wyjątkowo dobre efekty daje modyfikacja silników Tdi, Cdi, Hdi, JTD, którą można uzyskać dwoma metodami, poprzez:

1. „wpięcie przejściówki” – co zajmuje około 15 minut i może być wykonane nawet we własnym zakresie. Zaletą tego rozwiązania jest łatwość montażu. Osiągi są jednak mniejsze niż w przypadku zastosowania podstawowej wersji chipa, ponieważ jedynie pewne parametry wytwarzane przez komputer i pewne sygnały zwrotne ulegają przetworzeniu dla uzyskania większej sprawności. Sprawność metody zewnętrznej modyfikacji sygnałów, z którą mamy tu do czynienia, jest gorsza niż w przypadku zastosowania chipa.

2. montaż w komputerze sportowego chipa zawierającego odpowiedni program, co wymaga wizyty w naszej firmie.

Szybszy o KILKA SEKUND

I podkreślmy jeszcze raz – przy zachowaniu terminów wymiany materiałów eksploatacyjnych trwałość ztu pozostaje bez zmian, natomiast zużycie paliwa może być niższe podczas jazdy na długiej trasie i ze stałą prędkością. Ta drogą uzyskuje się wzrost mocy silnika o 20 – 50 KM, co umożliwia skrócenie czasu przyspieszeń od 0 do 100 km/godz. nawet o kilka sekund.