Dlaczego profesjonalny chip tuning kosztuje?
Branża szeroko rozumianego auto tuningu, w tym instalatorzy chip tuningu (niekiedy niepoprawnie pisanego jako chip tunning) i power boxów stała się pełnoprawną gałęzią przemysłu samochodowego. Dzięki temu, że współczesne silniki sterowane są komputerem (ECU) istnieje możliwość ich diagnostyki komputerowej i optymalizacji pracy na samochodowej hamowni podwoziowej. Oznacza to, że indywidualny tuning silnika dopasowany do potrzeb kierowcy (także eco tuning w celu oszczędzania paliwa) jest osiągalny już nie na poziomie nielicznych specjalistów, ale także w warsztatach samochodowych i mniejszych firmach.
Opinie o chip tuningu zamieszczane na tuningowych forach są mieszane i rozmaite – jedni uważają, że to doskonała metoda na poprawę osiągów samochodu i radości z jazdy. Inni – że to co zrobiła fabryka jest nienaruszalne i tuning niszczy silnik. Forum tuningowe może być źródłem wiedzy, choć zwykle jest tak, że o sukcesach piszą wszyscy, a o porażkach niezbyt wielu. Najlepiej pisze się o czyichś problemach i komentuje cudze niepowodzenia – bo bywa, że ciężko jest się przyznać do własnych nieprzemyślanych i pochopnych decyzji, które niestety często prowadzą do spektakularnych „wtop” niszczących silnik własnego auta i straty czasu, przy próbie zaoszczędzenia paru złotych na tuningu wykonanym na parkingu pod supermarketem. Prawda jak zwykle leży pośrodku. Tani chip tuning może być dobry, ale dobry i profesjonalny chip tuning nie może być tani. Na cenę chip tuningu składa się nie tylko sama praca nad wgraniem programu. To tylko część pracy, która wieńczy dzieło. Ale aby plik (wsad) został dobrze przygotowany i napisany, konieczna jest praca na samochodowej hamowni podwoziowej, niekiedy bardzo czasochłonna. Do indywidualnego tuningu potrzebne są też czujniki i sprzęty pomiarowe (pomiar AFR czyli składu mieszanki, pomiar EGT czyli temperatury spalin w kolektorze wydechowym, realizowany sensorem albo pirometrycznie, czujnik dymienia itd.). Wyposażenie warsztatu kosztuje i się zużywa. Wreszcie – potrzebna jest sama hamownia podwoziowa. Cena profesjonalnej hamowni podwoziowej (samochodowej) to dziesiątki a nawet setki tysięcy złotych (w wersjach 4×4 z hamulcami elektrowirowymi). Oprócz hamowni potrzebne są systemy chłodzenia i kontroli warunków pracy auta na hamowni tak, aby wyniki były powtarzalne.
Niezależnie od tych kosztów tuner, który robi profesjonalny chip tuning indywidualnie dopasowany do każdego samochodu musi mieć narzędzia programistyczne. Najczęściej jest to WinOls, program EVC, edytor chipów. Zawodowcy nie używają crackowanego oprogramowania, tylko najnowsze wersje WinOls, które pozwalają na dokładniejszą i szybszą analizę map programu. Następnie potrzebny jest flasher OBD, czyli programator, który przez gniazdo diagnostyczne wgrywa nowy wsad do sterownika. I tu znowu można używać tanich chińskich klonów, którym zdarza się zablokować sterownik silnika i spowodować, że auto jest trwale uszkodzone i sterownik wymaga naprawy lub kosztownej wymiany. Profesjonalny tuner używa oryginalnych narzędzi, podlegających cały czas aktualizacjom i dostosowanych do najnowszych sterowników.
Nawet jeżeli pod uwagę weźmiemy instalowanie power boxów (zwane niekiedy chip box tuning) to ciężko założyć, że instalacja takiego power boxa gdzieś na stacji benzynowej, na podstawowych ustawieniach to jest optymalne rozwiązanie. Zawsze warto dostroić power box na hamowni – a to znowu kosztuje, bo wymaga inwestycji w sprzęt i posiadania warsztatu a nie tylko witryny na Allegro. Tuning z Allegro może robi wrażenie, bo jest tani, ale poza tym nie ma już nic do zaoferowania poza niepewnością i brakiem profesjonalizmu.
Ceny chip tuningu czy ceny power boxa zaczynają się od prawie tysiąca złotych dlatego, że nie jest to tylko koszt programu. To także koszt zdobycia wiedzy, profesjonalnego sprzętu i oprogramowania (WinOls) i czasu poświęconego na indywidualny chip tuning na hamowni.