Ford EcoBoost – chip tuning staje się przyjemnością
Nie ma chyba bardziej obsypanych nowymi patentami i wypełnionych nowinkami silników benzynowych, jak seria EcoBoost od Forda. 128 nowych patentów chroni tę linię konstrukcyjną silników i powoduje, że to najbardziej zaawansowany typ silnika ostatnich lat. Do wyboru mamy pojemności od 1 litra (R3), poprzez 2,3 EcoBoost, znanego chociażby z nowego Forda Mustanga, aż do 3,5 litra V6, czyli serca Lincolna Navigatora i nowych F-150. Moce do 380 KM wydają się naprawdę duże, ale silniki te mają niesamowite rezerwy mocy i momentu obrotowego. Po profesjonalnym chip tuningu Fordy, Jaguary czy Volvo z EcoBoost pokazują na co je stać i przyrosty mocy po 30% lub więcej nie powinny dziwić. Spada też zużycie paliwa przy umiarkowanym stylu jazdy.
Ford 1,0 Ecoboost chip tuning
Najciekawszą z pojemności, choć może niepozorną, okazuje się wersja 1,0 EcoBoost, stosowana np. w modelu Ford Fiesta. Ponieważ wersja o mocy 100 KM jest identyczna z wersją 125 KM (różnica jest w ustawieniach sterownika), to chip tuning podnosi moc obu tych modeli do niesamowitych 150 KM. Jeżeli posiadasz wersję Ford 1,0 EcoBoost 100KM, to naprawdę da się ją poprawić o doskonałe 50% (50 koni mechanicznych).
Ford 1,6 Ecobosst chip tuning
Posiadacze Forda Fiesty ST z 1,6 EcoBoost nie będą zawiedzeni. Przy początkowej fantastycznej mocy 182 KM awansujemy na 210 – 220 KM. To już prawdziwa rakieta na kołach i chyba granica możliwości poprawy przyspieszenia, biorąc pod uwagę fakt, że napęd jest na koła przednie. Chip tuning słabszej wersji tego silnika (np. Mondeo 1.6 EcoBoost 160 KM), również daje wynikowe 210+ KM – czyli po raz kolejny 50 koni w górę.
Ford 2,0 Ecoboost chip tuning
Wersja Ford 2,0 EcoBoost również ma kilka mocy, od 203 KM, aż do 255 KM (oraz wersję do Radicala – 305 KM). Silniki 203 oraz 240 KM tuningujemy na ok. 260 KM (słabszą wersję nieco mniej), natomiast wersję 255 KM na nieco poniżej 280 KM.
Większe silniki niezależnie od ich wersji i specyfikacji zachowują ok. 50 KM przyrostu lub więcej. W silnikach EcoBoost zawsze mamy do czynienia ze sporymi, wprost niespotykanymi rezerwami osiągów.
W grupie Forda, silniki wykorzystywane są także w innych markach: Mazda, Jaguar, Lincoln, Volvo, Land Rover oraz Radical SR3 SL. Nawet samochody amerykańskiej policji (interceptory) są napędzane silnikiem 3.5 v6 Ecoboost (jak również 3.7 znanym z Mustanga, który jest silnikiem wolnossącym typu Cyclone).
Niskie zużycie paliwa jest chwalone przez posiadaczy tych Fordów, chociaż zdarzają się przypadki samochodów importowanych z rynków o paliwie o innym składzie (innej normie) i gęstości – szczególnie z rynku amerykańskiego, dlatego chip tuning aut amerykańskich z EcoBoost jest niezbędny, nie tylko dla osiągów, ale także do dopasowania do europejskiego paliwa. Jednak amerykańskie Fordy wolnossące mają zauważalnie wyższe zużycie paliwa w przeliczeniu na uzyskiwaną moc, stąd technologia EcoBoost ma przed sobą przyszłość i zapewne za kilka lat grupa Forda zastosuje ją we wszystkich autach z silnikami benzynowymi, tym bardziej że gama pojemności jest bardzo szeroka.